top of page

OUR STUDENT KMUTT QF

Competence List

สมรรถนะย่อยที่สามารถสร้างให้เกิดคุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ของ มจธ.

1. Knowledge

มีความรู้และความเข้าใจเนื้อหาความรู้ในแต่ละราย

วิชาของแต่ละหลักสูตรและสามารถนำ

ความรู้ไปประยุกต์ใช้ใน

การประกอบวิชาชีพ
และการดำเนินชีวิต

ความรูŒ้
(Knowledge)
ลำดับขั้นของการมีความรู้ แบ่งเป็น
K-Understanding

ความสามารถในการจับใจความสำคัญของเรี่องราว โดยแสดงออกมาในรูปของการแปลความ ตีความ อธิบาย สรุปใจความสำคัญ หรือ การกระทำอื่นๆ ได้

K-Applying

ความสามารถในการนำความรู้ หลักการ กฎเกณฑ์ และวิธีดำเนินการต่างๆ ของเรื่องที่ได้รู้มา ไปใช้แก้ปัญหาในสถานการณ์ต่างๆ ได้

K-Analysing

ความสามารถในการคิดหรือแยกแยะเรื่องราวสิ่งต่างๆ ออกเป็นส่วนย่อย เป็นองค์ประกอบที่สำคัญได้ และมองเห็นความสัมพันธ์ของสวนที่เกี่ยวข้องกัน

K-Evaluating

ความสามารถในการตัดสิน ตีค่า หรือ สรุป เกี่ยวกับคุณค่าของสิ่งต่างๆ บนพื้นฐานของเหตุผลและเกณฑ์ที่เหมาะสม

K-Creating

การนำความรู้ ทักษะ หรือแนวความคิดเกี่ยวกับข้อมูลต่างๆ มาหลอมรวม เพื่อสร้างเป็นสิ่งใหม่หรือสร้างทางเลือกต่างๆ

2. Professional Skill

ความสามารถเฉพาะในการนำความรู้มาสู่ 

การปฏิบัติของศาสตร์สาขาวิชา หรือความ สามารถอันเป็นจุดเด่นของหลักสูตร/สาขาวิชา

ทักษะเชิงวิชาชีพ
(Professional Skill)

3. Thinking Skill

Level of Development

พิจารณาตัดสินเรี่องใดเรื่องหนึ่ง โดยไม่ด่วนสรุปหรือคลอยตามแต่จะพยายามเปิดกว้างทางความคิดออกสู่ความแตกต่างเพื่อให้เกิด มุมมอง/ประโยชน์มากยิ่งขึ้น

การคิดเชิงวิพากษ์
(Critical thinking)
Level 1

Questioning one's own thinking about life around us and actively participate in discussions about it, analyze the judgements made and reflect on the consequences of one’s own and others’ decisions.

Level 2

Analysing the consistency and logic of one’s own and others’ judgements, evaluate their personal and social implications.

Level 3

Arguing the applicability of judgements made and analysing the consistency of one’s own conduct, given the principles and values that one defends.

การคิดเชิงวิพากษ์ (Critical thinking)
Level of Development

สามารถแยกแยะสิ่งที่จะพิจารณาออกเป็น ส่วนย่อยเพื่อทำความเข้าใจแต่ละ ส่วนรวมถึงการสืบค้นความสัมพันธ์์ของส่วนต่างๆเพื่อดูว่าส่วนประกอบปลีกย่อยนั้นมีความสัมพันธ์ เกี่ยวเนื่องกันหรือไม่อย่างไร

การคิดเชิงวิเคราะห์
(Analytical thinking)
Level 1

Describing, relating and interpreting simple situations and propositions

Level 2

Selecting the most significant elements and their relations in complex situations

Level 3

Identifying information gaps and finding relations with elements outside the situation in question

การคิดเชิงวิเคราะห์ (Analytical thinking)
Level of Development

คิดเป็นระบบมีกระบวนการคิดอย่างเป็นขั้น เป็นตอนคิดมองแบบภาพรวมมองเห็นความ เชื่อมโยงของส่วนต่างๆทั้งหมดในระบบ

การคิดอย่างมีระบบ (Systemic thinking)
Level 1

Mentally organising and integrating diverse components of reality, explaining it using holistic (global) models.

Level 2

Dealing with reality by using holistic knowledge.

Level 3

Having positive impact on team with a systemic, dynamic vision.

การคิดอย่างมีระบบ (Systemic thinking)
Level of Development

คิดสร้างสรรค์สิ่งใหม่ที่แตกต่างไปจากเดิมและ

สามารถใช้ประโยชน์ได้

อย่างเหมาะสมหรือมีความคิดที่หลากหลาย/การคิดหลายแง่มุม เพื่อขยายขอบเขตความคิดออกไปจากกรอบ ความคิดเดิมที่มีอยู่สู่ความคิดใหม่ๆ

การคิดเชิงสร้Œางสรรค์ 
(Creative thinking)
Level 1

Perceiving information with an open mind, from different angles, utilising it to generate new ideas and approaches.

Level 2

Formulating a variety of questions and open alternatives to better understand a situation and generate original reasoned actions.

Level 3

Systematically developing creative and original approaches when doing academic or professional work.

การคิดเชิงสร้างสรรค์ (Creative thinking)
Level of Development

สามารถคิดหาเหตุผลโดยใช้หลักฐาน หรือข้ออ้างที่มีอยู่แล้วนำมาเชื่อมโยงเป็น ขอสรุปเพื่อประกอบการแก้ปัญหาหรือการตัดสินใจเรื่องต่างๆ

การคิดเชิงตรรกะ หรือ การคิดอย่างมีเหตุมีผล
(Logical thinking)
Level 1

Utilising logical procedures to conceive, distinguish and infer idea, factors and/or consequences of real situations or cases.

Level 2

Proceeding with logic to justify analyses of real situations or cases.

Level 3

Making logical analyses of real situations or cases to reason out solutions and generate new ideas.

การคิดเชิงตรรกะ หรือการคิดอย่างมีเหตุผล
(Logical thinking)
ทักษะการแก้ไขปัญหา (Problem solving)

สามารถคิดแก้ปัญหาต่างๆ ที่พบได้อย่าง เหมาะสมบนพื้นฐานของหลักการ เหตุผล และข้อมูลสารสนเทศ ตลอดจนถึงการ ประยุกต์ความรู้มาใช้ในการแก้ไขปัญหา และมีการตัดสินใจที่มีประสิทธิภาพโดยคำนึง ถึงผลกระทบที่จะตามมา

ทักษะการแก้ไขปัญหา (Problem solving)
Level of Development
Level 1

Identifying and analysing a problem to generate alternative solutions, applying methods learned.

Level 2

Using own experience and criteria to analyse the causes of a problem and construct a more efficient, effective solution.

Level 3

In teams, proposing and constructing solutions to problems in different fields, with an overall view.

ความสำนึกในความหมายที่ลุ่มลึก
(Sense-making)

สามารถทำความเข้าใจถึงนัยยะหรือ ความหมายที่อยู่เบื้องลึก (Meaning& Insight) และสามารถแปลความหมาย ในเรื่องต่างๆ ที่แสดงออกมาได้อย่างมีนัยสำคัญ

ความสำนึกใน
ความหมายที่ลุ่มลึก
(Sense-making)
Level of Development
Level 1

Recognise and able to notices clues, assumptions, and point(s) of view underlying an argument, theory,  or selection of information.

Level 2

Reach well-reasoned conclusions and apply conclusions to new issues and problems.

Level 3

Predict consequences from various perspectives/views based on the well-reasoned conclusion.

4. Learning Skill

ความใฝ่รู้ (Learning orientation)

มีความสนใจใคร่เรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเอง สามารถวาง แผนและรับผิดชอบการพัฒนาความรู้ความชำนาญแสวงหาความรู้หรือเรียนรู้ สิ่งต่างๆ ด้วยตนเอง

ความใฝ่รู้
(Learning orientation)
Level of Development
Level 1

Incorporating and showing active attitude toward the learning proposed by experts.

Level 2

Understanding and questioning the theoretical models of a discipline and exploring new fields of  knowledge.

Level 3

Integrating diverse theories or models making a personal, creative synthesis suited to one’s own professional requirements.

ทักษะการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการเรียนรู้
(ICT literacy)

สามารถเลือกใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ที่มีอยู่หลากหลายรูปแบบ เพื่อการเรียนรู้ และพัฒนาตนเอง

ทักษะการใช้เทคโนโลยี สารสนเทศเพื่อการเรียนรู้
(ICT literacy)
Level of Development
Level 1

Properly managing files, generating documents with a text processor, browsing Internet and using e-mail correctly.

Level 2

Editing documents of certain complexity, creating slide presentations and simple web pages.

Level 3

Editing complex text documents, even utilising macros, and managing spreadsheets through functions and references.

ความสามารถในการประมวลผล ข้อมูลจำนวนมากเพื่อการเรียนรู้ (Computational thinking)

สามารถวิเคราะห์และสรุปประมวลผล ข้อมูลที่มีจำนวนมากและมีความ ซับซ้อน เพื่อทำความเข้าใจในประเด็น ที่สนใจ

 

สามารถคัดเลือกข้อมูลที่เป็น ประโยชน์จากข้อมูลที่มีจำนวนมาก และมีความซับซ้อนมาเพื่อนำมาใช้ ประกอบการตัดสินใจและการ แก้ปัญหาต่างๆ

ความสามารถในการ
ประมวลผล ข้อมูลจำนวน
มากเพื่อการเรียนรู้
(Computational thinking)
Level of Development
Level 1

breaking down a complex problem or system into smaller parts that are more manageable and easier to understand. 

Level 2

finding the similarities or patterns among small, decomposed problems that can help us solve more complex problems more efficiently.

Level 3

filtering out – essentially, ignoring - the characteristics that we don't need in order to concentrate on those that we do.

Level 4

plan, a set of step-by-step instructions to solve a problem.

Level 5

make sure our solution does the job it has been designed to do and to think about how it could be improved.

5. Communication Skill

ทักษะการพูดและการฟัง (Verbal Skill)

สามารถสื่อสารภาษาไทยและภาษาอังกฤษทั้ง การพูด การฟัง การอ่านและ การเขียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ


สามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างถูกต้อง เหมาะสม รู้จักกาลเทศะ 


สามารถสื่อสารได้อย่างมีประสิทธิภาพกระชับ ได้ใจความเป็นลำดับและมีความถูกต้องทำให้ ผู้ฟังรู้และเข้าใจสิ่งที่ต้องการสื่อสารให้ได้

ทักษะการพูด
และการฟัง
(Verbal skill)
Level of Development
Level 1

Expressing own ideas in a structured, intelligible way, participating opportunely and significantly in informal, formal and structured conversations and discussions

Level 2

Taking the floor in groups with ease; conveying conviction and assurance, and adapting discourse to suit formal requirements

Level 3

Easily managing to capture and persuade audiences, adapting the means and the message to the situation and the audience.

สามารถในการถ่ายทอด/นำเสนองานให้บุคคลทุกระดับทั้งบคุคลที่อยู่ในแวดวงวิชาการ และบุคคลทีไม่ได้ อยู่ในแวดวงวิชาการเข้าใจได้

 

สามารถเลือกใช้วิธีการ/สื่อในการนำเสนอ ที่เหมาะสมกับผู้ฟัง
มีวิจารณญาณที่ดีในการรับฟัง

ทักษะการเขียนและการอ่าน (Writing skill)

สามารถสื่อสารภาษาไทยและภาษาอังกฤษทั้ง การพูด การฟัง การอ่านและ การเขียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ


สามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างถูกต้อง เหมาะสม รู้จักกาลเทศะ 


สามารถสื่อสารได้อย่างมีประสิทธิภาพกระชับ ได้ใจความเป็นลำดับและมีความถูกต้องทำให้ ผู้ฟังรู้และเข้าใจสิ่งที่ต้องการสื่อสารให้ได้

ทักษะการเขียน
และการอ่าน
(Writing skill)
Level of Development
Level 1

Correctly and clearly communicating in short essays what one thinks or feels using appropriate devices

Level 2

Communicating with ease in medium-length essays, structuring the contents of the text and support graphics to facilitate the reader’s understanding and interest.

Level 3

Writing long, complex essays convincingly, demonstrating own style in organization and expression.

สามารถในการถ่ายทอด/นำเสนองานให้บุคคลทุกระดับทั้งบคุคลที่อยู่ในแวดวงวิชาการ และบุคคลทีไม่ได้ อยู่ในแวดวงวิชาการเข้าใจได้

 

สามารถเลือกใช้วิธีการ/สื่อในการนำเสนอ ที่เหมาะสมกับผู้อ่าน

6. Management Skill

การบริหารงานที่มุ่งผลสำเร็จตามวัตถุประสงค์หรือเป้าหมาย (Objective-based management)

ความพยายามที่จะทำงานให้สำเร็จตามวัตถุ ประสงค์หรือเป้าหมายที่ตั้งไว้ สามารถกำหนด เป้าหมายหรือวัตถุประสงค์การทำงาน วางแผนงานและมีวิธีที่ใช้ในการประเมินผล ความก้าวหน้าหรือความสำเร็จของงานอย่าง ชดัเจน เพื่อการบริหารจัดการงานให้บรรลผุล ตามเป้าหมายหรือวัตถุประสงค์

การบริหารงานที่มุ่งผลสำเร็จตามวัตถุประสงค์หรือเป้าหมาย
(Objective-based management)
Level of Development
Level 1

Setting objectives and goals, planning how to achieve them and monitoring degree   of progress.

Level 2

Efficiently pursuing stated objectives and goals, analysing and addressing difficulties and necessary adjustments.

Level 3

Setting challenging objectives and goals, sharing and accomplishing them with others.

การวางแผนงาน (Planning)

สามารถตั้งเป้าหมาย วางแผน และดำเนินงาน ภายใต้ข้อจำกัดของทรัพยากรและเวลา การจัดลำดับความสำคัญของงาน รวมทั้ง สามารถคาดการณ์ถึงปัญหา ผลกระทบ  

เพื่อเตรียมพร้อมรับมือ

และป้องกันได้

การวางแผนงาน (Planning)
Level of Development
Level 1

Systematically organising one’s work, resources and time, depending on available possibilities and priorities.

Level 2

Taking part and getting involved in the organised undertaking of group work, foreseeing the tasks, times and resources needed to achieve desired results.

Level 3

Systematically and successfully planning the undertaking of a complex project (for example: Final Project).

7. Leadership

การมีภาวะผู้นำ (Leadership)

ประพฤติตนให้เป็นแบบอย่างการปฏิบัติที่ดี 

 

สามารถสื่อสารและกระตุ้นให้ทีมเกิดความ ร่วมมือในการคิด การลงมือทำ และการ พัฒนางาน

 

ยินดีรับฟังความคิดเห็นที่แตกต่าง และพร้อม ที่จะแก้ไขปรับปรุงและพัฒนาตนเองหรือการ ทำงานของตนให้ดีขึ้นอยู่เสมอ

การมีภาวะผู้นำ
(Leadership)
Level of Development
Level 1

Taking initiatives and communicating them with conviction and integrity, stimulating others.

Level 2

Conveying confidence and moving others to action.

Level 3

Exercising influence in own surroundings to achieve desired objectives.

การริเริ่ม/การสร้างนวัตกรรม (Innovation)

มีความริเริ่มหรือบุกเบิกแสวงหาองค์ความรู้ หรือสร้างสรรค์สิ่งใหม่ ๆ  รู้เท่าทันสถานการณ์มองเห็นโอกาสและความท้าทาย

การริเริ่ม/การสร้างนวัฒกรรม
(Innovation)
Level of Development
Level 1

Introducing new procedures and actions into one’s own work process to respond better to limitations and problems detected.

Level 2

Finding and proposing new methods and solutions (with or without application) in real or hypothetic situations and/or problems.

Level 3

Designing and applying innovative processes leading to better results in real situations and/or projects.

การทำงานเป็นทีม (Teamwork)

สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้อย่างดี รู้บทบาท และหน้าที่ของตนในทีม มีความรู้สึกเป็นส่วน หนึ่งของทีม ทราบเป้าหมาย เข้าใจ และยอมรับ ในความแตกต่างของบุคคล และยินดีรับฟัง ความคิดเห็นของผู้อื่น

การทำงานเป็นทีม
(Teamwork)
Level of Development
Level 1

Actively participating and collaborating in team tasks and promoting confidence, cordiality and focus on shared work.

Level 2

Contributing to the consolidation and development of the team, fostering communication, balanced distribution of work, good team atmosphere and cohesion.

Level 3

Directing groups, ensuring member integration and high-performance orientation.

การจัดการความขัดแย้ง
(Conflict management)

สามารถในการแก้ไขข้อขัดแยงสามารถ สื่อสาร/โน้มน้าว เพื่อประสานความขัดแย้งที่ เกิดขึ้นได้

การจัดการความขัดแย้ง
(Conflict management)
Level of Development
Level 1

Expressing own positions and considering those of others, endeavoring to reach acceptable agreements in situations of conflict between self and other person or the group.

Level 2

Positively and constructively addressing conflict by reflecting on the situation, defending own positions with skill and strategy, and reconciling conflicting points of view.

Level 3

Dealing with situations of conflict with versatility, skill and ethical sense, and exercising functions of mediation between persons, groups and organizations.

8. KMUTT’s citizenship

ความรับผิดชอบและ การรู้จักผิดชอบชั่วดี (Responsibility and Ethical sense)

มีจิตสำนึกที่จะประพฤติปฏิบัติในสิ่งที่ดี รู้ผิดชอบชั่วดี ละอายต่อการทำสิ่งที่ผิด รู้จัก หลีกเลี่ยงพฤติกรรมไม่พึงประสงค์ที่ส่งผลกระทบต่อตนเองและผู้อื่น มีวินัย ตรงต่อเวลา ใสใจสิ่งแวดล้อมและสาธารณะ ไม่ละทิ้งงานหรือ ปัดความรับผิดชอบ พร้อมที่จะยอมรับและ จัดการกับผลที่ตามมาจากการกระทำทั้งผล โดยตรงและผลกระทบทางอ้อมเคารพต่อกฎระเบียบและข้อบังคับต่างๆขององค์กรและ สังคมตลอดจนมีจรรยาบรรณทางวิชาการ และวิชาชีพ

ความรับผิดชอบและ
การรู้จักผิดชอบชั่วดี (Responsibility and Ethical sense)
Level of Development
Level 1

Identifying, recognising and applying the moral personality and ethical principles.

Level 2

Identifying, recognising and applying ethical values and moral sensibility.

Level 3

Identifying, recognising and applying the meaning of the moral life and the principle of justice.

การปรับตัวและความยืดหยุ่น
(Adaptability and Flexibility)

การไม่ยึดติดกับสิ่งใดสิ่งหนึ่งจน ปิดกั้นตนเองจากสิ่งอื่น และเตรียมพร้อมที่จะ ยอมรับการเปลี่ยนแปลงต่างๆโดยไม่คิดต่อ ต้านแต่พร้อมจะทําความเข้าใจในความจําเป็น ของการเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้น รวมถึงการมอง โลกในแง่ดี มองสิ่งต่างๆที่ผ่านเข้ามาอย่าง เข้าใจ และมองว่าทุกปัญหามีทางแก้ไข

การปรับตัวและ
ความยืดหยุ่น
(Adaptability and Flexibility)
Level of Development
Level 1

Maintaining drive and energy to perform well under pressures of time, disagreement and hardship.

Level 2

Effectively meeting objectives under pressures of time, disagreement, opposition and adversity.

Level 3

Meeting difficult challenges in new and changing situations without drop in high level of effectiveness.

การยอมรับความแตกต่างของบุคคล
(Diversity Interculturality and INterationalization)

ไม่ดูถูกทั้งตนเองและผู้อื่นยอมรับในความแตก ต่างของบุคคลให้เกียรติผู้อื่นและสามารถอยู่ ร่วมกับผู้อื่นได้เป็นอย่างดี

 

รู้และเข้าใจถึงความแตกต่างทางเชื้อชาติและ วัฒนธรรม (Cross-cultural) และสามารถ ทำงาน ได้ทุกสภาพวัฒนธรรม 

การยอมรับความ
แตกต่างของบุคคล
(Diversity  Interculturality and Internationalization)
Level of Development
Level 1

Understanding cultural and social diversity as a human phenomenon and interacting respectfully with different persons.

Level 2

Accepting and understanding cultural and/or social traits as structural, voluntary and reasonable aspects of humanity.

Level 3

Showing conviction that awareness of cultural diversity, an essential ingredient of human coexistence, generates social cohesion and inclusion.

การพัฒนาตนเอง (Self-motivation)

ตระหนักถึงคุณค่าของพัฒนาตนเอง สามารถประเมินความสามารถของตน วางแผนการพัฒนาตน และพร้อมที่จะพัฒนา ตนอย่างต่อเนื่องเพื่อให้มีลักษณะเป็นบุคคลที่

สมบูรณ์

การพัฒนาตนเอง
(Self-motivation)
Level of Development
Level 1

Being aware of one’s resources and limitations (personal, situation, etc.), using them to advantage in successfully completing assigned work. 

Level 2

Developing personal resources to improve one’s performance in action.

Level 3

Transmitting own motivation to working team by contaging enthusiasm and constancy.

ความมุ่งมั่นในการทำงาน
(Achievement orientation)

มีความยืดหยุ่นไม่ยึดติดกับสิ่งใดสิ่งหนึ่งจน ปิดกั้นตนเองจากสิ่งอื่น และเตรียมพร้อมที่จะ ยอมรับการเปลี่ยนแปลงต่างๆโดยไม่คิดต่อต้าน แต่พร้อมจะทําความเข้าใจในความจําเป็น ของการเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้น รวมถึงการมองโลกในแง่ดี มองสิ่งต่างๆที่ผ่านเข้ามาอย่าง เข้าใจ และมองว่าทุกปัญหามีทางแก้ไข

ความมุ่งมั่นในการทำงาน
(Achievement orientation)
Level of Development
Level 1

Focusing daily activities on the achievement of results.

Level 2

 Achieving results in complex situations.

Level 3

Achieving results whose repercussions transcend habitual scope of action.

KMUTT Student QF
Professional Skill
Thinking Skill
Knowledge
Learning Skill
Communication Skill
Management Skill
Leadership
KMUTT’s citizenship
bottom of page